"airBaltic" jautājumā valdībai piedāvāti trīs risinājumi

Foto: Evija Trifanova/ LETA
Foto: Evija Trifanova/ LETA

Satiksmes ministrija (SM) nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" jautājuma risināšanai otrdien piedāvājusi trīs dažādas alternatīvas, un satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) sākotnēji atbalstījis variantu, kas paredz pārejas aizdevumu no valsts "airBaltic" īstermiņa likviditātes nodrošināšanai, 5.novembrī vēsta laikraksts "Diena".

Laikraksts arī skaidro iespējamo iemeslu, kāpēc valdība lēmumu "airBaltic" jautājumā centusies pieņemt vēl otrdienas valdības sēdē, proti, "airBaltic" valdes priekšsēdētājs Martins Gauss ministrus informējis, ka pusnaktī beidzas vācu investora piedāvājuma termiņš.

Pirmais no SM otrdien valstības sēdē piedāvātajiem variantiem paredzējis, ka 52 miljonus eiro par lidmašīnu iegādi avansā samaksā investors, bet valsts atvēl 80 miljonus eiro avansa maksājumiem par jaunajām lidmašīnām un esošo līzinga maksājumu veikšanai par "airBaltic" floti.

Otrajā variantā tika piedāvāts ņemt pārejas aizdevumu no valsts "airBaltic" īstermiņa likviditātes nodrošināšanai. Tas būtu 75 miljonu eiro aizdevums pēc tirgus principiem līdz 2016.gada beigām vai līdz investora piesaistei, kas varētu prasīt ilgāku laiku.

Visbeidzot, trešais valdībai piedāvātais variants paredzēja "airBaltic" darbības sašaurināšanu, atsakoties no vairākiem nerentabliem lidojumu galamērķiem un atliekot jauno "Bombardier" lidmašīnu iegādes līguma izpildi par gadu, raksta "Diena".

No vairākām amatpersonām, kas piedalījās valdības slēgtajā sēdē, bet nevar tajā runāto oficiāli komentēt informācijas ierobežotās pieejamības dēļ, laikraksts noskaidrojis, ka satiksmes ministrs Matīss sākotnēji kā prioritāro atbalstījis otro variantu par pārejas perioda aizņēmumu no valsts. Tam iebildusi Finanšu ministrija, norādot, ka tas būtu traktējams kā valsts atbalsts, kas jāsaskaņo ar Eiropas Komisiju.

"Diena" vēršu uzmanību, ka tagad nav skaidrs, vai konsultants "Prudentia" saņems aptuveni 1,04 miljonus eiro lielu atlīdzību par 52 miljonu eiro investīcijām, ko nacionālajā lidsabiedrībā "airBaltic" apņēmies veikt vācu investors Ralfs Dīters Montāgs-Girmess. Satiksmes ministrs, kura demisiju trešdienas rītā pieprasīja Ministru prezidente Laimdota Straujuma (V), laikrakstam uzsvēris, ka līgums ar "Prudentia" vairs nav spēkā un viņš ar politisku lēmumu par šādas atlīdzības izmaksu uz valdību "nekādā gadījumā neietu".

Matīss jau iepriekš norādījis, ka konkrētā investora piesaisti nav veikusi "Prudentia". Citādās domās ir pats finanšu konsultants. "Protams, tie esam mēs, kas šo investoru atrada. Visos šajos četros gados tie bijām mēs, kas to lielo darbu izdarīja, un tas ir rezultējies ar konkrētu piedāvājumu. Atbilstoši starptautiskajiem standartiem mums pienākas komisija," "Dienai" norādījis "Prudentia" valdes priekšsēdētājs Kārlis Krastiņš.

Tikmēr laikraksts "Latvijas Avīze" vēsta, ka izraudzītais "airBaltic" investors Montāgs-Girmess bijis 1998.gadā bankrotējušās Krievijas bankas "Inkombank" ārzemju auditors. Finanšu eksperti ironizējot, ka viņš īstenojis spožu karjeru no bankrotējušas bankas auditora līdz līzinga firmas vadītājam, kas pārraudzījis iespējamos naudas atmazgāšanas darījumus caur ārzonu firmām.

Montāgs-Girmess ir Vācijas pilsonis, mācījies Federālajā valodu institūtā Ķelnē un ieguvis maģistra grādu Oksfordas universitātē. Viņš strādājis par finanšu konsultantu Londonā, bet 1994.gadā uzradies Krievijā, kur darbojies kā eksperts un padomnieks Valsts īpašuma pārvaldīšanas komitejas privatizācijas centrā, līdz iecelts par komitejas ģenerāldirektora pirmo vietnieku. Vairākus gadus Montāgs-Girmess darbojies "problemātisku" banku valdēs, piemēram, Voroņežas bankā, Gruzijas "Agroprombankā" un citās. 1998.gadā viņš izveidoja finanšu, tirdzniecības un nekustamā īpašuma konsultāciju firmu Kiprā, kas darbojas galvenokārt Krievijā un Vācijā un kam ir partnerfirmas Ženēvā un Londonā, noskaidrojusi "Latvijas Avīze".

Montāgs-Girmess esot arī konsultants Krievijas aviolīzinga firmā "Ilyushin finance", kuras akciju puse pieder Apvienotajai aviobūves korporācijai, kam savukārt pieder 75% akciju firmā "Suhoja pasažieru lidmašīnas", kas ražo "Superjet" lidmašīnas. Jaunajam "airBaltic" investoram esot arī cieši sakari ar ietekmīgo Krievijas uzņēmēju, bijušo vicepremjeru Alfrēdu Kohu.

Kā raksta "Latvijas Avīze", Montāgs-Girmess atklāja Krievijas varas iestādēm, ka dienesta laikā bundesvērā strādājis par tulku militārajā izlūkdienestā. Viņš esot labi pazīstams ar Krievijas prezidenta Vladimira Putina uzticības personu Igoru Sečinu, kurš nodēvējis vācu uzņēmēju par kolēģi. Žurnālā "Medvedj" Kohs paudis sajūsmu, ka Montāgs-Girmess veiksmīgi darbojas kā starpnieks Krievijas lidmašīnu pārdošanā Venecuēlā, Irānā, Kubā un citviet.

Viss par: Latvijas ziņas